Looptraining

Conditie training is de basis voor een goede voetballer

Binnen het hedendaagse voetbal is snelheid erg belangrijk; handelingssnelheid, snelheid van omschakeling, maar ook wendbaarheid en snelheid van sprinten.

Bij Football Skills Nederland word er in de trainingen ook aandacht besteed aan conditie training, dit om de jonge voetballers te verbeteren in explosiviteit, snelheid, reactievermogen en wendbaarheid. Het zorgt ervoor dat de voetballers zich tijdens een wedstrijd sneller kunnen aanpassen aan de situaties en beter gaan duelleren. Conditietraining optimaliseert specifieke vaardigheden en is daarom van essentieel belang voor iedere (jonge) voetballer. Bij een mindere conditie komt de techniek minder goed uit de verf en zijn de bewegingen onnauwkeuriger. Daarnaast zijn voetballers tijdens een wedstrijd constant in beweging en wisselen zij veel in tempo. De trainingen van onze looptrainers leren het lichaam hier mee om te gaan om optimaal te kunnen presteren tijdens de wedstrijd.

conditietraining is de basis voor iedere succesvolle voetballer. Het verbetert niet alleen maar de vaardigheden, maar werkt ook nog eens blessurepreventief. Mocht er dan toch een blessure zich voordoen, dan herstelt een voetballer met een goed uithoudingsvermogen zich een stuk sneller.

Raymond Zwildens:


De warming-up bestaat uit een combinatie van looptechniek- oefeningen met behulp van een loopladder en een aantal snelvoetwerk- en dribbelvormen met de bal.

“Dat werkt ideaal”, vindt Zwildens. “Oefeningen met en zonder bal, allemaal gericht op co√∂rdinatie en lichtvoetigheid. We behandelen hier alle belangrijke facetten voor een jonge speler; dribbelen en drijven, passen en aannemen, koppen, schieten, creatief zijn. Maar al die facetten zijn met een goede lichaams co√∂rdinatie een stuk makkelijker aan te leren. Samen met lichtvoetigheid is dat toch een belangrijke voorwaarde om een betere voetballer (of keeper) te worden.”